Helbredsmæssige fordele ved søde kartofler:

  • Rig på antioxidanter (beskytter mod hjertesygdomme, slagtilfælde og cancer og forebygger Alzheimers)
  • En af de tre største kilder til kalium
  • Lavt glykæmisk indeks, hvilket stabiliserer blodsukkerniveauet
  • Indeholder hverken fedt eller kolesterol
  • Fiberrig
Indholdsstoffer:
Energi 85 kcal
Fedt 0 g
Kulhydrater 20,2 g
Protein 1,6 g
C-vitamin 2,4 mg
E-vitamin 0,2 mg
A-vitamin 14,190 µg
Calcium 30 mg
Magnesium 25 mg
Jern 0,6 mg
Kalium 337 mg

 

Süßkartoffel Schweden/Dänemark

Sådan kan du gøre søde kartofler til en del af din kost:

  • Tag en bagt sød kartoffel med til frokostpausen; serveret med vaniljeyoghurt eller æblemos med kanel er det en lækkerbisken.
  • Kom et par tern i din yndlingssmoothie.
  • I stort set alle opskrifter kan almindelige kartofler eller endda æbler erstattes af søde kartofler.

Søde kartofler som diabetikerkost:

Det søde navn er vildledende, for søde kartofler er ofte et rigtigt godt valg til diabetikere. Det tyder et forskningsprojekt af Delia Hammock (M.S.) i det mindste på. Mennesker på diabeteskost nyder godt af de sundhedsfremmende indholdsstoffer i søde kartofler såsom kostfibre, beta-karotin, C-vitamin, kalium, magnesium og massevis af sekundære plantestoffer, som for en stor del har en antioxidativ effekt.

Når det gælder madvarer, der indeholder kulhydrater, bør diabetespatienter være opmærksomme på at vælge produkter med et lavt glykæmisk indeks, da disse nedbrydes langsommere i kroppen end madvarer med højt glykæmisk indeks og dermed har ringere indflydelse på blodsukker- og insulinniveauet. Søde kartofler, der koges med skræl eller spises rå (fx i salater), har et lavt til moderat glykæmisk indeks. Kogte søde kartofler uden skræl ligger med et glykæmisk indeks på 63-66 i den mellemste GI-kategori og dermed lavere end adskillige andre stivelsesholdige madvarer som fx kartoffelmos eller fuldkornsbrød.

Süßkartoffel Schweden/Dänemark